Bold mindsker tab efter investeringsår

Leverandører 6. jun 2024 -
This describes the image
Foto: Bold Drinks
  • Den danske iskaffevirksomhed har investeret et større millionbeløb i at udvide distributionen i Norden. Bold går efter vækst i udlandet  

Skrevet af: Søren Tougaard

Ved indgangen til 2023 forventede Bold Drinks at kunne fordoble omsætningen i forhold til 2022. Ambitionerne var at udbygge den danske forretning og for alvor opstarte den internationale handel. Den plan har vist sig at tage længere tid end forventet.

Ifølge CEO og stifter Lasse Søkilde har inflation, krig og kriser påvirket det danske iskaffebrands forretningsmodel og medført behov for strukturelle ændringer.

- I starten af 2023 blev det tydeligt for os, at vi var nødsaget til at foretage en millioninvestering i et nyt dansk distributionssetup, hvis den danske forretning nogensinde skulle stå mål med vores ambitioner om at vækste til en rentabel forretning og samtidigvidere udvikle brandet. Situationen var, at vi sad fast i en samhandelsaftale, som var for dyr til, at vi kunne vokse yderligere og samtidig meget bekostelig at komme ud af igen. For at sikre selskabets fremtid har vi måttet afsætte et større beløb til en ny distributionsstruktur, som muliggør, at vi kan skære fordyrende mellemled fra og i stedet kanaliserer penge til vores kerneforretning, siger Lasse Søkilde.

Bold Drinks, der har flere investorer med i ejerkredsen med serieinvestor, Just Eat-medstifter, og ex-løve Jesper Buch som den mest prominente, offentliggør ikke omsætningen. 

Af regnskabet fremgår det, at bruttotabet er forbedret fra minus 5,2 mio. kr. i 2022 til ca. 1,4 mio. kr. i 2023. Samtidig har selskabet barberet en stor luns af underskuddet på 5,8 mio. kr. væk, så man i 2023 kom ud med et minus på 4 mio. kr.   

Markant større distribution i udlandet

Lasse Søkilde ser dog mere end nogensinde lyst på fremtiden. Det tog Bold Drinks tre år at ramme 1.000 distributionspunkter i Danmark, men med nye samhandelseaftaler i både Sverige og Finland betyder det imidlertid, at det udenlandske distributionsnetværk allerede tæller over 2.000 forhandlere i første kvartal af 2024.

- 2022 var et år, hvor vi fokuserede på at klargøre Bold brandet til international skalering. Vi havde håbet at 2023 skulle være året, hvor vi kom ud over landets grænser, men det tog længere tid end vi havde regnet med grundet omstændighederne med krig, kriser og inflation. Til gengæld er året gået med at få sikret aftaler med de rigtige lokale distributionspartnere og nu ser vi, at de første salgstal ligger langt højere end forventet, uddyber han.

 

Opdateret 6. jun 2024