Kæder kritiserer regeringens udspil om alkohol

Kæder 15. nov 2023 -
This describes the image
Coops topchef Kræn Østergård Nielsen kalder den nye aldersgrænse for unges køb af alkohol for symbolpolitik. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Coop og Lidl ønsker at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol til 18 år

Skrevet af: Henrik Denman

Coop og Lidl Danmark opfordrer politikerne til at hæve aldersgrænsen til 18 år, når unge vil købe alkohol. De to dagligvareaktører vælger dermed en anden vej end SVM-regeringen, der i går præsenterede en politisk bred forebyggelsesplan, som sænker procentgrænsen i stedet for at hæve aldersgrænsen.

I et indlæg på Linkedin kalder Coops topchef Kræn Østergaard Nielsen regeringens udspil for en ommer.

Han peger på, at den forrige regering for bare et år siden foreslog, at aldersgrænsen for at købe alkohol skulle hæves til 18 år, og det forslag har siden haft bred opbakning fra eksperter og organisationer. 

- Alligevel er regeringen med en række partier i dag blevet enige om, at det er tilstrækkeligt, alene at skrue på alkoholprocenter og placeringen af alkohol i butikken. Og dermed kan de 16-18-årige i store træk fortsætte med at købe den alkohol, de gør i dag. Det er ikke forebyggelse - det er symbollovgivning. Og ansvaret for at administrere denne sym-bollovgivning parkerer politikerne med en bunke bureaukratiske regler hos detailhandlen, lyder kritikken fra Kræn Østergaard Nielsen.

I et fælles indlæg i mediet Altinget kommer to ansvarlighedschefer for Lidl Danmark og Coop med en tilsvarende kritik af regeringens udspil.

”Det værste, man kan gøre, er at lave komplekse regler, hvor man parkerer ansvaret for at administrere symbollovgivningen hos én gruppe, nemlig detailhandlen,” skriver Claus Krogh, chef for ansvarlighed og kommunikation i Lidl, og Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop Danmark.

 

Opdateret 15. nov 2023