Flere dagligvarekæder fravælger MobilePay

Kæder 22. feb 2024 -
This describes the image
  • Prisstigninger og nyt teknisk set-up får flere dagligvarekæder til at droppe betalingsløsning

Opdateret

Supermarkedskæden Løvbjerg og kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb under Dagrofa vil ikke længere tilbyde deres kunder at betale via MobilePay.

MobilePay mødte sidste år på kritik fra især små og mindre forretningsdrivende, da MobilePay ændrede prismodelen for betalingsløsninger til erhverv, så MobilePay fremover tager 0,99 pct. af transaktionsbeløbet i stedet for en stykpris 75 øre per transaktion

Ændringerne har medført, at flere forretningsdrivende helt har droppet Mobilepay som betalingsløsning for deres kunder, da omkostningerne blev for store.  

Løvbjerg skriver på sine hjemmeside, at betalingsløsningen stopper den 12. marts i kædens 17 butikker.

Kæden skriver, at årsagen er, at prisen for at bruge MobilePay stiger betragteligt: - Vi har derfor valgt, at vi hellere vil spare de øgede omkostninger og i stedet bruge dem på at holde vores faste lave priser.

Men kunderne vil fortsat kunne betale med kort både fysisk og på mobil, ligesom MobilePay fortsat er muligt ved onlinekøb af mad ud af huset.

Under én pct. af betalingerne i Dagrofa

Mens prisen spiller ind for Løvbjerg, så handler det for Dagrofas kæder om, at betalingerne via MobilePay udgør under 1 pct. af alle betalinger i Dagrofa-koncernens butikker.

Kommunikationschef Morten Vestberg, Dagrofa, siger til Finans.dk, at koncernen ikke ønsker at investere i et nyt teknisk setup til betalingsløsningen i butikkerne.

Rema 1000 oplyser til mediet, at deres kunder fortsat vil kunne bruge MobilePay. 

Danmarks største dagligvarekoncern med kæderne Bilka, Føtex og Netto bruger ikke MobilePay, mens Coop til Dagligvarehandlen.dk oplyser, at  Coop tager kun imod MobilePay i den mobile selvbetjeningsløsning i Coop’s app og derfor ikke bliver påvirket af omlægninger hos VIPPS – MobilePay.

- Coop gennemførte for en del år siden et antal testbutikker men resultatet viste, at behovet ikke var stort nok til at retfærdiggøre omkostningerne til en implementering, oplyser chefkonsulent Svend Envoldsen, Coop.

Over en halv mia. transaktioner

For tiende år i træk oplevede MobilePay ellers vækst. Ved udgangen af 2023 havde betalingsappen håndteret over en halv mia. transaktioner, hvilket var en stigning på 11 pct. i forhold til 2022. Det oplyste MobilePay i en pressemeddelelse. 

Fra at være mest benyttet som betaling mellem private har MobilePay de senere år udviklet sin forretning, så erhvervsbetalinger nu har overhalet de private betalinger. 

I snit benytter de 4,5 mio. brugere herhjemme MobilePay 124 gange om året. De køber varer og sender penge for ca. 47.000 kr., og det løber samlet op i ca. 210 mia. kr. på årsbasis.

Opdateret 23. feb 2024